VERENIGING P.E.L. WEB FORUM

  Voor opmerkingen en discussie m.b.t. wonen, huren, huurtoeslag, huisjesmelkers, kamerbewoning, kraken, volkshuisvesting, woningzoekenden-problemen, uitkeringen (m.n. de bijstand en de bijzondere bijstand), re-integratiebureau's, regelingen voor minima, additionele werkgelegenheid zoals v.m. ID/WIW-banen, sociale activering en werken met behoud van uitkering, loondispensatie ed., lokale belastingen zoals de OZB, Afvalstoffenheffing, Waterschap ed, kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en andere PEL-onderwerpen.

VERENIGING P.E.L. WEB FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
Welzijnswerk heeft weer een nieuw verdienmodel. Een reactie op website Doorbraak Leiden

Link naar het artikel: (staat ook hier in deze forum discussielijst)

http://www.liwwadders.nl/welzijnswerk-heeft-weer-een-nieuw-verdienmodel/

Link naar een reactie:

http://www.doorbraak.eu/armoede-slechte-hersenbedrading/

Paul. # 1
14 uur geleden

Ik vraag me nu af wie er dom is?

Ja armoede levert veel stress op. Dat is tig keer bewezen. Maar dat mensen er dom van worden? Dat is nog nooit bewezen. Ook niet via een MRI scan.

Dat je door armoede je zelf of je kinderen zich niet goed kunnen ontwikkelen heeft meer te maken dat armeren mensen het geld niet hebben om hun zelf of hun kinderen naar goede scholen te sturen of op hoog niveau te kunnen studeren. Dat er is ook geen geld voor sociale bezigheden, iets wat zeker belangrijk is, zet je als persoon misschien ook op een afstand en is ook niet prettig. En ik zeg misschien want er zijn arme mensen die wel sociaal actief kunnen zijn of wel kunnen studeren op een hoog niveau en dit heeft meer te maken met het je eigen instelling en mentaliteit en dat kan er toe leiden dat je uit de armoede situatie kan komen. Geluk hebben speelt ook wel mee.

Maar goed, er is weer een nieuwe studie en onderzoek bedacht en dat moet gefinancierd worden en men klopt daarvoor aan bij de politiek voor subsidie en ja, hier gaat het alleen om omzet en winst. En dan is de politiek zo dom om voor deze onzin weer fink subsidie te verstrekken. Dus nogmaals, wie is hier dom?

Ik denk dat gemeentes en het welzijnswerk slim probeert in te spelen op een artikel van de participatiewet die zegt dat zieke bijstandsgerechtigden verplicht geholpen moeten worden en dat bijstandsgerechtigden een “behandeling” niet mogen weigeren en dit zorgt er juist voor dat de gemeentes en welzijn clubs de medicalisering van de bijstandsgerechtigde steeds verder op dringen want dit levert voor hun geld op.

[M.i. wordt hier gedoeld op:
Artikel 55. Nadere verplichtingen

Naast de verplichtingen die ingevolge hoofdstuk 2 in elk geval aan de bijstand verbonden zijn, dan wel daaraan door het college verbonden worden, kan het college vanaf de dag van melding als bedoeld in artikel 44, tweede lid, verplichtingen opleggen die strekken tot arbeidsinschakeling, dan wel die verband houden met aard en doel van een bepaalde vorm van bijstand of die strekken tot zijn vermindering of beëindiging. Een verplichting kan, op advies van een arts, inhouden het zich onderwerpen aan een noodzakelijke behandeling van medische aard. Opmerking secretaris PEL]

Ik vraag me juridisch hier af hoever een gemeente mag indringen in de medische en persoonlijke zaken van een bijstandsgerechtigden en wat me nog mee verbaast is dat bijstandsgerechtigden zich verplicht moeten laten onderzoeken en behandelen en hier volledig openheid van zaken moet gaan geven op de sociale dienst bij iemand die helemaal geen arts is die dan op zijn of haar beurt weer op de stoel van een doctor gaat zitten en over jou ziekte een eindoordeel gaat geven. Ja, je zou er haast van gestrest worden.