VERENIGING P.E.L. WEB FORUM

  Voor opmerkingen en discussie m.b.t. wonen, huren, huurtoeslag, huisjesmelkers, kamerbewoning, kraken, volkshuisvesting, woningzoekenden-problemen, uitkeringen (m.n. de bijstand en de bijzondere bijstand), re-integratiebureau's, regelingen voor minima, additionele werkgelegenheid zoals v.m. ID/WIW-banen, sociale activering en werken met behoud van uitkering, loondispensatie ed., lokale belastingen zoals de OZB, Afvalstoffenheffing, Waterschap ed, kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en andere PEL-onderwerpen.

VERENIGING P.E.L. WEB FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
Vragen

Vraag over onderstaand stukje van de website gemeente Leeuwarden:

E. Kwijtschelding gemeentelijke heffingen
Gemeentelijke heffingen bestaan onder andere uit afvalstoffenheffing, rioolheffing en onroerend zaak belasting (OZB). Met deze regeling kunnen mensen die op het moment van aanvragen een inkomen tot 100% van de bijstandsnorm en WEINIG VERMOGEN hebben in aanmerking komen voor (gedeeltelijke) kwijtschelding van deze gemeentelijke heffingen. Ook kleine zelfstandigen komen in aanmerking voor deze regeling. Over het algemeen hebben personen met een uitkering recht op kwijtschelding. Zij ontvangen deze automatisch.


Wat wordt er nu bedoeld met weinig vermogen..dit is m.i. vaag.. wat is het in klinkende munt exact.. oftewel hoeveel euro = weinig vermogen??
Ik vraag het wel eens hier en daar en dan zegt men weinig vermogen = in feite geen vermogen... maar dat kan natuurlijk niet kloppen geen is niet hetzelfde als weinig... De inkomensgrens is ook vaag het ene moment moet het precies xx netto bedrag zijn en soms is de eis ONDER x bedrag.. vaag hoor!

weinig vermogen is m.i. niet hetzelfde als maximaal toegestaan vermogen om een bijstanduitkering ueberhaupt te krijgen..want dan had ik de kwijtschelding wel gekregen... in 2008 kreeg ik de kwijtschelding wel, maar na korte werkperiode krijg ik het nu al 5 jaar totaal niet meer..ook krijg ik geen automatische berichtgeving van soos van kwijtschelding..kan dit kloppen?

Re: Vragen

MB
Vraag over onderstaand stukje van de website gemeente Leeuwarden:

E. Kwijtschelding gemeentelijke heffingen
Gemeentelijke heffingen bestaan onder andere uit afvalstoffenheffing, rioolheffing en onroerend zaak belasting (OZB). Met deze regeling kunnen mensen die op het moment van aanvragen een inkomen tot 100% van de bijstandsnorm en WEINIG VERMOGEN hebben in aanmerking komen voor (gedeeltelijke) kwijtschelding van deze gemeentelijke heffingen. Ook kleine zelfstandigen komen in aanmerking voor deze regeling. Over het algemeen hebben personen met een uitkering recht op kwijtschelding. Zij ontvangen deze automatisch.


Wat wordt er nu bedoeld met weinig vermogen..dit is m.i. vaag.. wat is het in klinkende munt exact.. oftewel hoeveel euro = weinig vermogen??
Ik vraag het wel eens hier en daar en dan zegt men weinig vermogen = in feite geen vermogen... maar dat kan natuurlijk niet kloppen geen is niet hetzelfde als weinig... De inkomensgrens is ook vaag het ene moment moet het precies xx netto bedrag zijn en soms is de eis ONDER x bedrag.. vaag hoor!

weinig vermogen is m.i. niet hetzelfde als maximaal toegestaan vermogen om een bijstanduitkering ueberhaupt te krijgen..want dan had ik de kwijtschelding wel gekregen... in 2008 kreeg ik de kwijtschelding wel, maar na korte werkperiode krijg ik het nu al 5 jaar totaal niet meer..ook krijg ik geen automatische berichtgeving van soos van kwijtschelding..kan dit kloppen?


Antwoord op vraag, ingekomen via onze forum-discussielijst.

Hallo,

er is geen vast bedrag wat men maximaal mag hebben om kwijtschelding gemeentelijke belastingen en waterschapslasten te krijgen. Het bedrag is een nogal ingewikkelde berekening, die we in handen kregen door de reactie van HEFpunt (waterschapslasten) op een bezwaarschrift tegen een afwijzing.
Men berekent kennelijk: de netto woonlasten en de netto ziektekosten. Men houdt kennelijk bedragen aan voor een normhuur en een normpremie voor een ziektekosten verzekering. Kennelijk zijn deze normbedragen uit 2011. Ik neem aan dat die bedragen elk jaar iets stijgen.
Qua vermogen tet men op: een bedrag wat de uitkering is voor een alleenstaande in de bijstand in 2011 plus de netto woonlasten en de netto ziektekosten. DAT leidt dan tot het vrijgestelde vermogen wat iemand mag hebben om in aanmerking te komen voor kwijtschelding. Dat geeft bij iedereen een wat ander resultaat, daarom is er niet EEN bedrag te noemen.
Dit alles geldt voor zowel kwijtschelding gemeentelijke belastingen als kwijtschelding waterschappen.
Er is een ruwe vuistregel (maar ook niet meer dan dat) die zegt: op d bankrekening mag 1 maanduitkering staan van het voor diegene geldende bijstandsniveau. Dat bedrag kan ook loon zijn, WW, WAO/WIA, WAJONG enz.
Als u geen automatische kwijtschelding krijgt, zult u die zelf moeten aanvragen.

Bijgevoegd:(zijn per mail rechtstreeks verzonden)
een berekening van HEFpunt over het vermogen. (kan dienen als voorbeeld qua systematiek)
Het kwijtscheldingsformulier 2014
Toelichting bij dit formulier door Hefpunt.

Hoop, dat u hier iets aan hebt.

Mvg,

secretaris vereniging PEL

Re: Vragen

Hartelijk bedankt voor de informatie.
Duidelijk (het antwoord dan) want dat kan ik niet zeggen van de regeling..wat een gedoe!

Je zou zeggen: zet in de gemeentefolder, als er meer dan één maanduitkering staat op je rekening, stuurt u maar niets meer in. toch kansloos!

Doen ze niet natuurlijk...er moet werk blijven voor de ambtenaren.. het is daarnaast zeer ondoorzichtig en zo omslachtig...je krijgt scheve gezichten hierdoor..