VERENIGING P.E.L. WEB FORUM

  Voor opmerkingen en discussie m.b.t. wonen, huren, huurtoeslag, huisjesmelkers, kamerbewoning, kraken, volkshuisvesting, woningzoekenden-problemen, uitkeringen (m.n. de bijstand en de bijzondere bijstand), re-integratiebureau's, regelingen voor minima, additionele werkgelegenheid zoals v.m. ID/WIW-banen, sociale activering en werken met behoud van uitkering, loondispensatie ed., lokale belastingen zoals de OZB, Afvalstoffenheffing, Waterschap ed, kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en andere PEL-onderwerpen.

VERENIGING P.E.L. WEB FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
Talent centrum friesland

wie kan mij meer vertellen over het Talent centrum Friesland. Het halve bijstands bestand word doorgestuurd naar dit centrum maar er is nergens informatie te vinden.

Re: Talent centrum friesland

lwdgirl
wie kan mij meer vertellen over het Talent centrum Friesland. Het halve bijstands bestand word doorgestuurd naar dit centrum maar er is nergens informatie te vinden.


We vonden dit in een brief van B&W aan de Raad d.d. 10/9/13 en kennelijk heeft de VVD hierover vragen gesteld aan B&W. Stuk uit de brief staat onder deze vragen:

VVD stelt vragen over Talentcenter
Gepubliceerd op 13 september 2013, Categorie: Actueel, (0) reactie
________________________________________
(tekst: VVD Leeuwarden)
Schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders zoals bedoeld in artikel 41, eerste lid, van het Reglement van Orde voor de vergadering van de Raad der Gemeente Leeuwarden

13 september 2013
Start Talentcenter Leeuwarden
Bij brief van 10 september 2013 informeerde u ons over ontwikkelingen bij de sector Sociale Zaken, waaronder de start van het Talentcenter (TCF) in augustus in Leeuwarden. Op 11 september 2013 volgde het rapport “Regierol gemeenten bij regionaal arbeidsmarktbeleid” van de Inspectie SZW.
De focus voor de inspectie om onderzoek te doen gaat met name over de wijze waarop de gemeenten de regierol vervullen om de aansluiting van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te vinden. Over de regierol die de gemeente Leeuwarden vervult, en over de start van het TCF heeft de VVD-fractie de volgende vragen:
1. Welke stappen onderneemt de gemeente Leeuwarden om de regierol te vervullen aangaande de aansluiting van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt? Welke partners worden hierbij ingeschakeld en welke kosten zijn hieraan verbonden? Wordt hierbij ook op basis van no cure, no pay gewerkt?
2. Waarom heeft de gemeente Leeuwarden besloten om het TCF in eigen beheer uit te voeren, dit met het oog op de landelijke trend dat juist de overheid kleiner en efficiënter moet gaan werken? Hoe verloopt de aanbesteding van een nieuwe periode Baanbrekend en hoe kan de Raad worden betrokken bij de criteria die hierin een rol spelen?

3. Welke kosten zijn met het TCF gemoeid om dit project op te zetten en wat zijn de maandelijkse personele kosten van alle betrokkenen? Wat is m.b.t. deze kosten het beoogde resultaat? Hoe verhouden zich deze kosten met de kosten die voorheen gemaakt werden?

4. Het arbeidstrainingscentrum van Fourstar werd in het recente verleden als niet succesvol gezien, waarom wordt het TCF wel een succes en waar zit precies het verschil? Is het juist dat er personeel voor het TCF is aangetrokken, dat eerst bij Fourstar en Caparis heeft gewerkt?

Gezien de informatieplicht en het budgetrecht van de gemeenteraad verwachten wij dat u de vragen binnen de daartoe geëigende termijnen beantwoord.
Met vriendelijke groet, namens de VVD-fractie,
Karen Vasbinder-van Loon (06-2248 0147)

Bijlage brief “Start Talentcenter Leeuwarden”
Talentcentrum Fryslân (TCF)
We krijgen steeds beter zicht op ons klantenbestand en welke aanpak effectief kan zijn. Het blijkt dat de markt momenteel geen effectieve en betaalbare dienstverlening kan bieden aan klanten die niet direct bemiddelbaar zijn naar reguliere arbeid, of die een zodanig zwaarwegende problematiek hebben dat dit arbeid of participatie in de weg staat. Voor de waarborging van passende dienstverlening aan deze doelgroep is daarom besloten hier extra op in te zetten.
Daarvoor is in augustus het project Talentcentrum Fryslân (TCF) gestart voor de duur van een jaar. Dit project past binnen de “Visie dienstverlening Werkplein”, die wij in de zomer van 2011 hebben vastgesteld en vervult een belangrijke schakel in onze aanpak.
Het TCF is een innovatie en een aanscherping van het huidige re- integratiebeleid. De klant gaat 4 weken tot maximaal 3 maanden aan de slag met kortdurende activiteiten in het kader van diagnose, werken, training, sollicitatiebegeleiding etc. in voorbereiding op de volgende stap. De volgende stap kan zijn: maatschappelijk nuttig werk, een passende tegenprestatie, uitstroom naar reguliere arbeid, vervolg in een werkgelegenheidsproject, Social return projecten of uitstroom via Baanbrekend Fryslân. Het gaat met name om de doelgroep trede 3 en 4 van de participatieladder. Het TCF moet mensen weer in beweging krijgen, zowel de niet-willers als nog-niet-kunners. Het TCF is gevestigd in het voormalige pand van Woon Friesland (Einsteinweg 1a).
De doelstelling is dat in augustus 2014 tenminste 1000 deelnemers door het TCF zijn begeleid dan wel in begeleiding zijn. De toeleiding van klanten zal onder andere vanuit het project Klant In-zicht worden gerealiseerd.

Re: Talent centrum friesland

Dus wederom een verkapte Fourstar constructie en werkbehoud voor de ambtenaren.
En als Bijstandsgerechtigde ben je overgeleverd aan de grillen van het TCF op straffe van het korten van je uitkering.

Re: Talent centrum friesland

lwdgirl
Dus wederom een verkapte Fourstar constructie en werkbehoud voor de ambtenaren.
En als Bijstandsgerechtigde ben je overgeleverd aan de grillen van het TCF op straffe van het korten van je uitkering.


Het doet deels ook denken aan de v.m. Werkacademie van de gemeente, die indertijd een geruisloze dood is gestorven...Dit omdat weer de woorden diagnose, training en sollicitatiebegeleiding opduiken, net als bij die Werkacademie.
Herhaaldelijk heeft de Clientenraad geprotesteerd tegen de medische term "diagnose"herhaaldelijk werd gezegd dat ze dat zouden veranderen, maar met een aan stompzinnigheid grenzende hardnekkigheid duikt elke keer dat woord weer op. Want in hun ogen zijn mensen in de bijstand "ziek" want anders had je wel betaald werk nietwaar? Dus mensen ook nog een schuldgevoel aanpraten. Dit is in feite the american dream: van krantejongen tot miljonair... Dat kan toch iedereen als ie maar wil toch... Echter: it takes 2 to tango...

Re: Talent centrum friesland

Het zoveelste traject is inmiddels voor mij gestart,en duurt waarschijnlijk 14 weken.Ik ben sceptisch maar ja wil je je uitkering behouden dan moet je wel.

Re: Talent centrum friesland

En, hoe bevalt het traject bij het TCF je tot nu toe? Wat moet je doen?

Re: Talent centrum friesland

mijn zoon 23 zit daar nu 3 weken, en inderdaad is het een verkapte Fourstars.
wat hij doet daar? tekenen en kleuren!
de mooie dingen die vermeldt staan ,zijn dus niet waar,
meer dan de helft komt niet op dagen,en afspraken worden niet na gekomen.
al met al een project voor de ambtenaren, die de mensen daar even laten voelen wie de baas is.
zonde van het geld deze trajecten,ken echt precies 1 persoon die door deze trajecten aan de slag is gekomen.

Re: Talent centrum friesland

Dus je bent depressief nou dan moet je maar lekker buiten werken.. En onderweg in het busje word je dan verteld dat je mag schoffelen op het kerkhof. En maar schreeuwen dat ze er zijn voor ons en niet voor zich zelf...

Re: Talent centrum friesland

Veen
Dus je bent depressief nou dan moet je maar lekker buiten werken.. En onderweg in het busje word je dan verteld dat je mag schoffelen op het kerkhof. En maar schreeuwen dat ze er zijn voor ons en niet voor zich zelf...


Een van de bestuursleden van PEL reageerde hierop als volgt:

Een kennis van mij die werkt bij de Gemeente.Zij is op de noorder begraafplaats werkzaam,in vast dienstverband.
Ze vertelde mij dat daar 2 mensen rondlopen van het TCF.Daar komt eens in de zoveel tijd een Case Manager langs die niet veel ouder is dan de te werk gestelden en wat haar opvalt is hoe verschrikkelijk arrogant deze dame case manager zich meent te moeten opstellen t.o.v de te werk gestelden.Als de dame vertrokken is gaat mijn kennis maar in gesprek met de mensen om alles wat te normaliseren.
Zoals ze zelf zegt,dan merk je pas hoe graag deze jongens zouden willen blijven maar dat het ze feitelijk onmogelijk wordt gemaakt.

Re: Talent centrum friesland

Deze kan er ook nog wel bij i/h rijtje ->

Nieuwe dwangarbeidfabriek (werkfabriek) in de maak?


Werkfabriek / dwangarbeidfabriek in aantocht voor mensen met beperking (vast zelfde soort (dwangarbeid)systeem als van Talent Centrum Friesland). Deze 2 berichen staan op Omrop Fryslan op resp. 7 en 8 april 2015.

* Bericht 7/4/15 op website Omrop Fr.:
http://www.omropfryslan.nl/nijs/nij-regionaal-wurkbedriuw-moat-minsken-oan-baan-helpe

Nij regionaal wurkbedriuw moat minsken oan in baan helpe

Fryske gemeenten, wurkjouwers- en wurknimmersorganisaasjes en it UWV sille gearwurkje om mear minsken oan in baan te helpen. Dêrfoar wurdt it Regionaal Werkbedrijf Fryslân Werkt! oprjochte. Woansdei (8/4) wurdt dêrfoar in oerienkomst ûndertekene. Steatssekretaris Jetta Klijnsma fan Sosjale Saken en Wurkgelegenheid is dêrby oanwêzich.
Troch de gearwurking fan de ferskate partijen moat it makliker wurde om minsken wer op de arbeidsmerk te krijen.

(titel van dit bericht op teletekst: 'Mear minsken oan baan helpe' )

* Vervolg-bericht hierover 8/4/15 op website Omrop Fr.:
http://www.omropfryslan.nl/nijs/tuzenen-minsken-mei-beheining-oan-it-wurk

Tûzenen minsken mei in beheining oan it wurk

De kommende jierren sa'n trije tûzen banen fine foar minsken mei in beheining. Dat is doel fan it Regionaal Wurkbedriuw Fryslân Werkt! In inisjatyf fan de Fryske gemeenten, it UWV, wurknimmers- en wurkjouwersorganisaasjes. De gearwurking is it gefolch fan de partisipaasjewet. Dêrtroch komme minsken mei in hendikep net gau mear oan it wurk by in sosjale wurkfoarsjenning.
It Fryske wurkbedriuw is de earste fan yn totaal fiifentritich dy't der komme moatte. By de iepening woansdei sei steatssiktaris Jetta Klijnsma fan Sosjale Saken en Wurkgelegenheid grutsk te wêzen. Neffens har hawwe Friezen in grut mienskipsgefoel wêrtroch gearwurkjen foar harren hiel gewoan is.

(titel van dit bericht op teletekst: 'Wurkbedriuw Fryslân los' )

Re: Talent centrum friesland

Hmmm in het verleden ooit gewerkt als hovenier als tussentijdse baan, dacht ach het is mooi weer laat ik eens kijken of ik weer zo'n baantje kan vinden, gesolliciteerd op een dergelijke baan, en wat krijg ik te horen niet geschikt, en geen hoveniers diploma.
Maar als het via de Soos Leeuwarden gaat, oftewel het werkplein van gemeente Leeuwarden dan ben ik in eens wel geschikt voor alle banen waar ik ooit voor ben afgewezen, in mijn verleden.
Ja dit ruikt naar machtsmisbruik door een paar ambtenaren die snel rijk willen worden over de rug van een ander, ik zou wel eens willen zien hoe dit piramide systeem in elkaar steekt en wie er het meeste aan verdiensten uit haalt(follow the money).
Het zou mij niets verbazen dat een of andere ambtenaar met een bedrijf aan de top van deze piramide systeem staat.
Als zij mij werk aan bieden met behoud van uitkering , voor een functie waar ik al eens eerder op heb gesolliciteerd dan hebben zij een probleem, ik ga flippen letterlijk, en zou mij niets verbazen dat mijn uitkering voor de volle 100% wordt stop gezet, hou dan maar een cel gereed die zul je nodig hebben.
hoop dat het nooit zover zal komen maar als ik als persoon genaaid wordt door een of andere ambtenaar of werkgever dan waarschuw ik 1 keer, meestal zeg ik dan ; een kat in het nauw maakt rare bokken sprongen, hoe denk je dat ik zal reageren op dergelijke uitspraken en dwangmiddelen. Het zijn niet de uitkerings- trekkers die niets willen, het zijn de top ambtenaren met hun vriendjes die te veel willen voor niets!!