VERENIGING P.E.L. WEB FORUM

  Voor opmerkingen en discussie m.b.t. wonen, huren, huurtoeslag, huisjesmelkers, kamerbewoning, kraken, volkshuisvesting, woningzoekenden-problemen, uitkeringen (m.n. de bijstand en de bijzondere bijstand), re-integratiebureau's, regelingen voor minima, additionele werkgelegenheid zoals v.m. ID/WIW-banen, sociale activering en werken met behoud van uitkering, loondispensatie ed., lokale belastingen zoals de OZB, Afvalstoffenheffing, Waterschap ed, kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en andere PEL-onderwerpen.

VERENIGING P.E.L. WEB FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
plan (non profit) culturele ontmoetingsplek voor studenten/kunstenaars en creatievelingen.

Ik loop al een tijd met een idee in mijn hoofd.
Of ik het echt uit ga voeren, die kans is klein.
Maar ik heb er al veel onderzoek naar gedaan,
en wil graag de mening van anderen horen.

Ik ben momenteel studerende en doe een opleiding richting de kunst wereld. Ik wil graag als bemiddelaar tussen kunstenaars en opdrachtgevers aan het werk.
Als een soort coach die je informeert over de verschillende soorten fondsen en rechten binnen de kunst wereld. Ik ken een aantal veelbelovende kunstenaars die wel wat egoboost kunnen gebruiken. Zodat ze zeker over hun werk worden en ze hun werk uiteindelijk zelf op een representatieve manier kunnen verkopen.

Nu heb ik het idee om doormiddel van het kraken van een gemeentelijk of particulier pand, een culturele ontmoetingsplek op te zetten.
Een plek waar verschillende kunstvormen kunnen samen komen.
Denk aan schilders, dj's, striptekenaars, muziekanten, graffiti art, dichters, schrijvers... noem maar op!
Dit geeft ongekende mogelijkheden tot samenwerken. Exposities onder begeleiding van een hapje en drankje en swingende muziek van een dj of live band.
Een podium waar dichters hun dichtwerk kunnen presenteren en muziekanten hun eerste optreden kunnen geven.
Een atelier, waar kunstenaars samen kunnen werken aan grote opdrachten.
Een plek waar de opdrachtgever langs kan komen en keuze heeft uit meerdere vormen binnen de kunst.
Maar ook gewoon een inspirerende plek waar je kunt gaan zitten ontspannen voor een kop koffie als je even de inspiratie en motivatie mist voor je werk.

In de ideale situatie zou ik samen met een groep representatieve creatievelingen.
Een onbetaalbaar pand kraken dat al jaren leeg staat. De gemeente, eigenaar, politie en buren op een correcte manier op de hoogte brengen van onze plannen voor het pand.
En ook de buren vragen om ideëen en adviezen, uitnodigen voor een kop koffie.
En de eigenaar een verzoek doen, ons 6 maanden de tijd te geven om er een culturele ontmoetingsplek van te maken. Als we binnen die 6 maanden nog geen fondsen of subsidies hebben kunnen bemachtigen verlaten we vrijwillig het pand. Maar als het wel een succes wordt... het pand gewoon doormiddel van een huur contract te gaan huren.

Goed dit was even een verkorte versie van wat er in mijn hoofd spookt.
Nu mijn vragen:
Denken jullie dat er behoefte is aan zo'n plek in Leeuwarden?
Is er kans dat zoiets geaccepteerd word door de gemeente?
Is zoiets ook op een andere manier te realiseren dan het te kraken? (al is het wel een ideale oplossing voor de leegstand hier in Leeuwarden.)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

MVG,

iemand met een idee dat maar rond blijft spoken in het hoofd..