VERENIGING P.E.L. WEB FORUM

  Voor opmerkingen en discussie m.b.t. wonen, huren, huurtoeslag, huisjesmelkers, kamerbewoning, kraken, volkshuisvesting, woningzoekenden-problemen, uitkeringen (m.n. de bijstand en de bijzondere bijstand), re-integratiebureau's, regelingen voor minima, additionele werkgelegenheid zoals v.m. ID/WIW-banen, sociale activering en werken met behoud van uitkering, loondispensatie ed., lokale belastingen zoals de OZB, Afvalstoffenheffing, Waterschap ed, kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en andere PEL-onderwerpen.

VERENIGING P.E.L. WEB FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
uitstroompremie,workstar

omdat mijn contract bijna is afgelopen kreeg ik en vele andere een cheque ,uitstroompremie thuisgestuurd [250 euro],ik heb een afwijzing omdat ik geen reguliere baan heb ...maar de een heeft t wel gekregen en de andere niet terwijl we allemaal bij de werkfabriek fourstar[workstar zitten weet iemand dat? het rare is dat de directeur zegt dat t geen subsidieerde baan is en de andere wel ,de telefoniste zegt zelf als ze opneemt; met het reintergratiebedrijf.......

Re: uitstroompremie,workstar

Om wat voor soort werk het ging (betaald? onbetaald? Onder welke van de vele "regelingetjes" viel dit werk?? Valt niet uit het bericht op te maken. Inzake die cheque staat het volgende in de Beleidsregels reintegratie Leeuwarden:

9 Premiebeleid



9.1 Stimuleringspremie regulier betaalde arbeid

9.1.2 Belanghebbenden (die vallen onder de in groep A in paragraaf 2.1 genoemde uitkering) die binnen 3 maanden, na de ingangsdatum van de (al of niet gedeeltelijke) uitkering, uitkerings-onafhankelijk worden door aanvaarding van regulier betaalde arbeid voor de duur van tenminste 6 maanden ontvangen een premie van € 750, -

9.1.3 Indien de belanghebbende binnen 3-6 maanden, na de ingangsdatum van de (al of niet gedeeltelijke) uitkering, uitkeringsonafhankelijk wordt door het aanvaarden van regulier betaalde arbeid voor de duur van tenminste 6 maanden, ontvangt deze een premie van € 500,

9.1.3 Belanghebbenden die binnen een periode van 6 tot 12 maanden, na de ingangsdatum van de uitkering (al of niet gedeeltelijke), uitkeringsonafhankelijk worden door aanvaarding van regulier betaalde arbeid voor de duur van tenminste 6 maanden ontvangen een premie van € 350, -.

9.1.4 De belanghebbende die 12 maanden of langer na de ingangsdatum van de(al of niet gedeeltelijke) uitkering, uitkeringsonafhankelijk wordt door aanvaarding van regulier betaalde arbeid voor de duur van tenminste 6 maanden, ontvangt en een premie van € 250, -.

9.1.5 De aanvraag voor de premie is tot maximaal drie maanden, na het verstrijken van een periode van zes maanden waarin reguliere arbeid is verricht mogelijk.



9.2 Activeringspremie

9.2.1 Belanghebbenden die in het kader van het participatieprogramma voor minimaal 12 uur en maximaal 20 uur per week voor de duur van 12 maanden maatschappelijk nuttig werk, met behoud van uitkering, hebben verricht, ontvangen jaarlijks € 250,

9.2.2 De activeringspremie kan worden aangevraagd tot drie maanden nadat de periode, waarin maatschappelijk nuttig werk arbeid is verricht, is verstreken.



Toelichting

Algemeen

Met uitkering wordt bedoeld de uitkering op grond van de: WWB, IOAW, IOAZ, Het premiebeleid is een instrument om één van de uitgangspunten (werk boven inkomen) van de werkacademie kracht bij te zetten. Met het premiebeleid wordt gestimuleerd dat mensen zo kort mogelijk een beroep doen op een uitkering. De premie is dan ook een beloning hiervoor.



Stimuleringspremie regulier betaalde arbeid

Ook personen die een gedeeltelijke WWB-uitkering hebben ontvangen en uitkeringsonafhankelijk worden door bijvoorbeeld uitbreiding van uren komen in aanmerking voor de premie. Hiermee wordt gestimuleerd dat deeltijdarbeid wordt omgezet in fulltime arbeid (i.c. aantal uren waarmee men uitkeringsonafhankelijk wordt). De premie wordt niet naar rato uitgekeerd, omdat men wel of niet volledig uit de uitkering is. Zo ja, dan ontvangt men de premie.



Alle belanghebbenden krijgen een cheque toegezonden die ze kunnen verzilveren als ze aan de voorwaarden van 6 maanden regulier betaalde arbeid waardoor uitkeringsonafhankelijk hebben voldaan. De verantwoordelijkheid voor het daadwerkelijk verzilveren van de cheque ligt bij de mensen zelf. Dit past goed bij het uitgangspunt “eigen verantwoordelijkheid centraal”.

Een belanghebbende die nieuw instroomt zal worden geïnformeerd over de premieregeling.



Ten aanzien van dit hoofdstuk zal er voor de uitvoeringspraktijk nadere invulling beschreven worden in werkinstructies.

Re: Re: uitstroompremie,workstar

DEZE REACTIE OP HET OORSPRONKELIJKE BERICHT KWAM BIJ ONS BINNEN:

Een dame P.uit W. was ook aan het "werk" bij Four Star en dan bij Job Gee, onderdeel daarvan.
P. wist ook niet wat voor soort contract ze had. Met andere woorden, Alexander Calder als moederbedrijf laat te reintegreren personen in het ongewisse over de status van hun werk.

Opm. secr. PEL: M.i. is FourStar geen onderdeel van Alexander Calder of heeft iemand hierover nadere informatie??

Ze komen hiermee weg volgens mij omdat het werken met behoud van uitkering erom vraagt de mensen dom te houden.
Ik vind dit een punt voor de vakbonden.

Toen P. van ellende dan maar ging samenwonen per 1 januari hoefde ze niet meer zo nodig te komen.Ze stroomde toch uit naar een man in het midden des lands. Overigen heeft deze dame wel parttime en regulier gewerkt.

Gelet op het bedrag op de cheque van klaagster zou je verwachten dat ze onder een van de regelingen valt waar 250,00 euro op wordt uitgeloofd.
Overigens is het vrij standaard , dat mondeline beloften over te volgen opleidingen nooit worden na gekomen. Teken nou eerst maar, dan maken wij het in het orde. En vervolgens komt er geen opleiding.

Uit het feit dat alle werkmaatschappijen niet op het internet in het telefoonboek te vinden zijn, zou je toch denken, dat het hier om een vreemd soort schaduw arbeid gaat.
Het is volgens mij wel van belang te weten te komen, waar al die onderaanneembedrijfjes gevestigd zijn.

Reactie secr. PEL: Zou (als het BV's zijn) toch moeten blijken uit gegevens Kamer van Koophandel. Die zijn openbaar.

Misschien werkt een kleine enquete onder de gemeenteraadsleden ook wel, want per slot gebeurt dit allemaal uit hun naam.

Reactie secr. PEL: Alsof die (uitzonderingen daargelaten) zouden antwoorden... De PVDA/CDA/VVD intersseert dit geen fluit...

Re: uitstroompremie,workstar

Nog een reactie die bij ons binnenkwam: het heeft zijdelings wel met onderstaande te maken, alleen is het wat langer geleden.
7 jaar geleden werd ik officieel afgekeurd, maar tekende een vrijwilligerscontract, min of meer gedwongen door Alexander Calder voor 15 uur per week.
Daarna werkte ik enige tijd in de manege, twee keer per week, wat overigens heel plezierig was,alleen te zwaar, en daarna ging ik als vrijwilliger naar de Dekema State in Jelsum.
Ik hoorde van stipejild en daar je daar wel representatief moest zijn, zocht ik de Alexander Calderstichting maar weer eens op, maar kreeg daar te horen dat ik niet meer in het traject zat en daarom geen recht op 250 gulden had.
Ik ga er wel vanuit dat het gedeeltelijk aan mijn laksheid lag, maar ik hoorde nooit meer wat van contract of verplichtingen.
Bij Dekemastate werken zoveel vrijwilligers dat er een stop voor tuinwerk is ingesteld.
Geen verkeerd woord overigens over Dekemastate, het is er heel plezierig.
Maar over die reintegratiebedrijven word ik langzamerhand steeds kritischer, ze verdienen goed aan de middelbare onbemiddelbaren en ik vraag me af wat ons nog boven de 60 plusjarige hoofden hangt.( Werkwijzer failliet en daarvoor een bedrijf ergens achter de Schrans, die alweer verdwenen was, toen ik er aan de slag zou.....alweer 10 jaar geleden)

met vriendelijke groet
tanet Bet