VERENIGING P.E.L. WEB FORUM

  Voor opmerkingen en discussie m.b.t. wonen, huren, huurtoeslag, huisjesmelkers, kamerbewoning, kraken, volkshuisvesting, woningzoekenden-problemen, uitkeringen (m.n. de bijstand en de bijzondere bijstand), re-integratiebureau's, regelingen voor minima, additionele werkgelegenheid zoals v.m. ID/WIW-banen, sociale activering en werken met behoud van uitkering, loondispensatie ed., lokale belastingen zoals de OZB, Afvalstoffenheffing, Waterschap ed, kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en andere PEL-onderwerpen.

VERENIGING P.E.L. WEB FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
De Werkacademie. Terug naar de kinderclub

De "Werkacademie": Vier dagdelen verplicht terug naar de kinderklas!
De nieuwste poging om mensen met een Sociale Dienst uitkering zo snel mogelijk aan het werk te helpen is het prestigeproject van wethouder Marco Florijn onder de naam "de Werkacademie". Nou ja, aan het werk te helpen??? Je zit vier dagdelen per week achter een computer te staren naar de vele vacatures die voorbij rollen waar je of niets mee hebt, of domweg niet eens voor in aanmerking kunt komen. Af en toe wordt er een zogenaamd "spelletje" in de groep gegooid waar je dan over moet nadenken, met als doel te kijken hoe hoog het intelligentiepeil van de deelnemers is, of om te zien wat die volwassen werkzoeker nou toch zo verkeerd doet bij het solliciteren. Reden genoeg om daar niet op in te gaan omdat het vrij lullig overkomt voor de volwassen deelnemer die heel wat ervaringen heeft opgebouwd op het gebied van het zoeken naar werk. Bovendien horen dat soort "spelletjes" meer thuis in een kinderklasje. Het was dan ook voldoende geweest om 1 dagdeel per week er naar toe te gaan, want per week zie je er niet veel nieuwe vacatures bij komen. In feite zit je er alleen maar omdat het weer verplicht is. Weiger je er naar toe te gaan, dan pakken ze gewoon je uitkering af.

Alle deelnemers zijn "wild enthousiast". Tenminste, zo laten ze het overkomen. Stuk voor stuk vinden ze het een grote onzin om naar die zogenaamde "Werkacademie" te gaan. Waar dat "Academie" overigens nou precies voor staat is wat dubieus, maar het klinkt natuurlijk wel heel interessant. Maar goed, het is weer een stukje werkverschaffing en,....... het is er best gezellig en je kunt er af en toe ook nog ontzettend lachen om sommige mensen die, of super ijverig proberen over te komen, of juist heel eerlijk zijn en in de groep zeggen wat ze er nou eigenlijk van vinden. Hoewel het soms erg amusant is dat je van hun gezichten kunt aflezen wat ze werkelijk van iets of iemand denken, valt er op de begeleiding verder helemaal niets aan te merken. Die zijn erg gemoedelijk, vriendelijk en behulpzaam en doen het werk tenslotte ook alleen maar omdat het hun werk is. Daarom proberen ze je van alle kanten een positieve impuls te geven. Sommigen vinden hun werk zelfs zo leuk dat ze erg enthousiast zijn. En plezier in je werk hebben is natuurlijk alleen maar erg positief. Maar dat enthousiasme kan voor een aantal deelnemers soms wel eens wat vervelend overkomen en meer als een aanval worden ervaren dan als een positieve benadering. Vergeet niet dat deze deelnemers er verplicht zitten en niet uit vrije wil. Daardoor kan hun motivatie, enthousiasme, begrip en gevoel voor humor soms heel ver te zoeken zijn. Dus kan het voorkomen dat ze alles als negatief zien.

Wat af en toe ook niet zo plezierig over komt is dat sommige begeleiders zich soms onbewust laten gelden als docenten van een kinderclubje bestaande uit mensen die vaak beduidend ouder zijn dan hen en ze zien als een stel bemoeizuchtige broekies. Daardoor krijgen sommige deelnemers het gevoel dat ze als kind wordt behandeld, waardoor een stukje minderwaardigheidsgevoel wordt geschapen, met als gevolg dat je het idee krijgt in een kinderklasje te zitten. Maar de begeleiding langzamerhand kennende zal het zeker niet zo bedoeld zijn. In de meeste gevallen betrappen ze zichzelf op iets dergelijks en maken ze er een grapje van. Voor de begeleiding dus niets dan lof.

Toch blijven de deelnemers volwassen mensen die als een stelletje onnozele sukkels verplicht achter nietszeggende sollicitatie activiteiten aan moeten hollen om te laten zien of je wel enthousiast en gemotiveerd op zoek bent naar een baan. Een lachertje van de bovenste plank dus en alleen maar goed om je acteertalenten te gaan misbruiken. Maar goed, aangezien de meeste deelnemers bang zijn voor eventuele sancties wanneer ze niet als een stelletje kuddedieren achter de nieuwste grillen van de overheid aan hollen, komen ze trouw iedere dag naar de "Werkacademie" toe, wat een aardig bedrag per deelnemer per dag kost. Al die kosten bijelkaar opgeteld hadden ze beter kunnen gaan gebruiken om er voor te zorgen dat de voedselbanken niet meer nodig zouden zijn. Maar waarschijnlijk is dat iets teveel werk, dus dan maar die langdurig werkelozen gaan lastig vallen met dit soort trajectjes.

Overigens horen niet de langdurige werkelozen in een dergelijk traject te zitten, maar de werkgevers en met name de bedenkers van de regelgeving omtrent de Wet Werk en Bijstand om ze te stimuleren andere arbeidsvoorwaarden te scheppen. Uiteindelijk ligt het aan hun beleid dat de wat oudere werkzoekende praktisch niet meer aan een fatsoenlijke baan kan komen en de jongeren van alle kanten worden uitgebuit voor een habbekrats. De ouderen zijn alleen maar geschikt voor dom productiewerk, een achterlijk schoonmaakbaantje, een geestdodend callcenter baantje of een leuke tijdelijke baan van hooguit een paar maanden om vervolgens weer terug te komen op de "Werkacademie". Daar schijnen ze goed ge

Re: De Werkacademie. Terug naar de kinderclub

Aan iedereen die dit bericht leest over De Werkacademie: wij vragen aan mensen die naar de Werkacademie moeten, om hun ervaringen daar zoveel mogelijk te melden op deze forum-discussielijst of via e-mail aan het PEL. Dit is belangrijk zodat we een beeld krijgen over hoe het daar in de praktijk zo al aan toe gaat.

secretaris P.E.L.

Re: De Werkacademie. Terug naar de kinderclub

ook ik werk vanaf dec bij de Werkacademie,Workstar.
als alleenstaande moeder zit ik onder t bijstandnivo [920,99]permnd,bij het juridiche loket zei men dat ik een aanvulling moet vragen. maar workstar zegt dat ik geen aanvulling kan vragen weet iemand raad?

Re: De Werkacademie. Terug naar de kinderclub

Ervaringen na paar weken `Werkacademie': Ongevraagde bemoeienis. Onprofessionele sollicitatiebegeleiding. Controle. Eigen initiatieven worden niet gewaardeerd. Sollicitatiebrieven moeten door de ambtenaren worden nagekeken. En ook al schrijf je goed, moet de brief nog worden vormgegeven in een met klem geadviseerde stijl, zelfs als die in strijd is met lesstof uit een eerdere sollicitatiecursus. Alles wordt gebracht als voor je bestwil. Vage beloften over makkelijk te vinden betaalde arbeid die niet waar worden gemaakt. Er worden dingen verteld die niet kloppen, bv. dat je inspraak hebt in keuzemogelijkheden van je traject. Er wordt de eerste week naar je geluisterd, maar daarna niet meer, dan moet je aanwezig zijn op hún voorwaarden, ambtenaren komen zelfs met vacatures waarvan hun collega eerder al had gezegd dat die niet pasten. Als je zelf je eigen plannen hebt en bezig bent met een zinvol eigen `traject', komen ze voortdurend langs om `ongedwongen' met je te praten, lees: om hun zin door te drijven. Notities schrijven ze de hele tijd, zelfs niet ter zake doende inbreng in de groep tijdens de koffiepauze wordt soms opgeschreven. Een sfeer van: alles wat je zegt kan tegen je worden gebruikt en dat heb ik ook zien gebeuren om me heen. Het is infantiel hoe je wordt opgehaald met een juf met lijst voordat je zes trappen op moet. Sommige methoden doen denken aan een open inrichting, en laten mensen niet in hun waarde. Antwoorden op duidelijk gestelde vragen gaat men sneaky uit de weg. Daar moet een grondige training aan vooraf zijn gegaan! Wie meewerkt maar assertief blijft wordt bedreigend gevonden, de ingestudeerde glimlach verdwijnt dan meestal snel. DDR-achtig systeem, zou me niet verbazen als er ook infiltranten van inlichtingendiensten tussen de cursisten worden geplaatst. Men wordt onder een vergrootglas bekeken maar niet erg serieus genomen omtrent arbeidsverleden. Wat men opgedragen krijgt wordt nagecontroleerd, op het absurde af. Maar spontaan gedane sollicitaties per internet, zoals dat werkt bij www.werk.nl, van het CWI, wat blijkens mijn ervaring helemaal geen slechte vacaturesite is, (heeft me al meerdere uitnodigingen en tijdelijk werk opgeleverd) worden meestal niet interessant genoeg gevonden op diep op in te gaan, het wordt dagelijks genoteerd als teken dat je goed bezig bent. De leiding stimuleert vooral `klassieke' sollicitaties uit aangedragen knipselmappen, meestal gekopieerde advertenties uit de bladen waar per degelijke brief op moet worden gereageerd. Van die vacatures waar minstens honderd anderen op schrijven en waarvan de procedure een paar weken duurt. Dat het allang niet meer zo werkt bij veel bedrijven, gaat er bij de leiding niet in. Met snelle reïntegratie heeft dit nauwelijks iets te maken. Van medecursisten hoor ik dat er pas wordt bemiddeld bij werk of stageproject als dat van bovenaf is uitgezocht of voorgeschreven, niet bij eigen sollicitaties waar je wat aan positieve `backing' zou kunnen hebben. Als dit zes of acht weken duurt, is het nog uit te houden, maar daarna niet meer lijkt me, vooral als er dan nog geen betaald werk is gevonden. Het is duidelijk dat de `docenten' van de zg. `Werkacademie' beter geschoold zijn in orde houden en hun wil opleggen aan cursisten dan in het verschaffen van adequate begeleiding. Men doet er alsof er wordt samengewerkt op voet van gelijkwaardigheid maar dat het niet zo is, heb ik met stijgende verbazing reeds geconstateerd bij hoe sommige medecursisten worden aangepakt.

Tot slot, ik kan ieder die er moet verschijnen aanraden om steeds aan te dringen om individueel serieus genomen te worden en niet als een massafiguur te worden behandeld.
Het is inderdaad helaas zo dat sommige mensen meer structuur, begeleiding en peptalk nodig hebben dan anderen, dat is ook normaal,en het is goed dat genoeg mensen bij deze aanpak veel baat kunnen ondervinden, maar dat geeft mijns inziens het personeel van de `Werkacademie' nog niet het recht om mensen een etiket op te plakken of als eenheidsworst te behandelen, ook al doet men of er persoonlijk met je wordt meegedacht. Werken? Heel graag, liever vandaag dan morgen maar dan wel normaal betaald per loonlijst en volgens CAO. Dus los van de controle van de wet Werk en Bijstand wat bij uitstroom naar verdere reïntegratie in het vooruitzicht wordt gesteld. Gesubsidieerde baan mag ook. Lukt dat niet in een keer? Ga met degenen in overleg die je aan moeten sturen. Het gaat om jouw toekomst en niet wat ambtenaren er aan invloed op willen uitoefenen.

Re: De Werkacademie. Terug naar de kinderclub

ik heb dus een gesubsidieerde baan bij workstar,[fourstar],mn docente van de bbl opleiding is volgens naar horen zegggen geen bevoegd docente...en heeft deze opleiding die ik volg zelf ook gedaan...dinsdags volg ik de opleiding in het friesland college nou is het vakantie maar al een week terug probeer ik dr te bellen weet niet of ik naar mn stage adres moet of dat ik les heb op de werkvloer [dat werd eerst ook gedaan] nou ben dus maar naar mn stage adres gegaan,want terug bellen of mailen ho maar......mn loon mee gerekend met de kinderkorting zit ik op t bijstandsnivo..wist niet dat ik de korting mee moest rekenen...[heb 1 kind]gaat naar schooltijd naar de naschoolse opvang,mn eigenbijdrage is tot nu toe 442 euro.........Ik ben er dus op achteruit gegaan,heb uiteindelijk nog minder dan de bijstand......terwijl fourstar had gezegd dat ik 40 euro per mnd meer zou krijgen.........en maar zeggen alleenstaande moeders aan t werk.....met mn kind ging t slecht op school huilde elke dag...zei haar juf...ja een kind van 7 die hele dagen op school zit voor achten al, ziet dr moeder pas om half zes..^avonds....

Re: De Werkacademie. Terug naar de kinderclub

hallo

de werkacademie,

ik heb mn eerste uitnodiging gehad. heb hier en daar gehoord dat de werkacademie niets dan ellende is.
ik ben erg benieuwd wat ze mij kunnen bieden, zie het bijna als uitdaging. de eerste afspraak ben ik niet nagekomen. netjes afgebeld en afgezegd. volgende dag kreeg ik bericht. ze belden waarom ik niet was verschenen en waarom ik niet had afgebeld. woedend was ze aan de telefoon. ik heb gezegd dat ik een ongeluk had gehad en dat mn hals tweedegraads brandwonden had opgelopen. het was een goede reden om niet te komen en na praten als brugman vond zij dat ook. ach ja na een tweede graads brandwond heb je twee keuzes of je gaat naar een arts of je gaat naar de ******* werkacademie...

in ieder geval ik krijg een nieuwe uitnodiging. wat wel grappig is de mevrouw die mijn intake deed voor aanvraag van de bijstand zei dat ik in fase 4 zat. maar ik weet dat de fasen indeling al 2 jaar niet meer bestaat. waar gaat dit heen als zelfs het cwi cq werkacademie het niet meer weet. ik hbo afgestudeerde ben benieuwd wat de werkacademie mij bied...to be continued...

Re: De Werkacademie. Terug naar de kinderclub

hbo moet natuurlijk HBO zijn

maar door woede en onbegrip de hoofdletters vergeten..net als de punten en hoofdletters aan het begin van de regels..inhoud in principe t zelfde...zal wel door msn komen.... to be continued

Re: De Werkacademie. Terug naar de kinderclub

de werkacademie..

zit die niet in het zelfde gebouw als het CWI?
of heb ik het nu weer eens verkeerd begrepen, of is de werkacademie de verzamelnaam voor alle reintergratieburo's......cq. participatieburo's..

het was idd geen talenstudie: die HBO daarnaast ADHD en dylexie..dus ja..wat het wel was: SPH...

een hulpverlener met weinig talen kennis, gelukkig praat ik als brugvrouw

Re: De Werkacademie. Terug naar de kinderclub

De werkacademie zit in het CWI-gebouw waar ze een aantal kamers hebben op een van de etages. De werkacademie is van de soos van de gemeente. Het is in feite een soort voortraject voordat iemand bij een re-integratiebureau belandt.

secretaris PEL

Re: De Werkacademie. Terug naar de kinderclub

De Werkacademie is sollicitatiefabriek van de Gemeente bij het C.W.I (Tesselschadestraat)

De Werkstate is werkfabriek van Workstar/Fourstar(James Wattstraat)

Re: De Werkacademie. Terug naar de kinderclub

vervolg:

ik heb mn eerste gesprek gehad met mijn casemanager werk. ondanks dat ik mijn psychische beperkingen en mijn lichamelijke beperkingen uit heb gelegd wilde mevrouw mij beschikbaar stellen voor 40 uur werk. na aandringen werd dat 20 uur en binnenkort een medische keuring door Ardyn. we wachten af, aankomende 8 april kan ik beginnen met het startprogramma van de werkacademie. ik start in groep C. to be continued..

Re: De Werkacademie. Terug naar de kinderclub

Ook ik bezoek de 'werk academie'. Met opgewekte tegenzin. Geen bijstandsuitkering maar een partner die een I.O.A.W.-uitkering heeft. Per 1-12 komt hij in de A.O.W. Nu moet ik verplicht solliciteren en aanwezig zijn terwijl ik altijd thuis ben geweest en voor huis en haard heb gezorgd. Bewust. Geen ervaring, geen opleiding. In augustus nog 2 weken en dan reintergratie traject. 32 uur in de week en wat dan??? Inpakken, dozen vouwen....??? Volgens de dames ben ik niet gemotiveerd genoeg..hoe zou dat toch komen? Gevolgen thuis: veel stress, ruzie om kleine dingen, kinderen die het niet volgen. Vrijwilligerswerk wat opgegeven moet worden en hun niet interesseert. De 1 laat je de mogelijkeden van een evc certificaat onderzoeken, de ander kapt het af "daar wordt geen geld aan besteedt omdat je geen 100% baangarantie daarop krijgt" en vind het verspilde tijd. Wat dan? Ingeschreven bij diverse job sites, zoals aangegeven door hun. Nog niet voldoende. Wordt er echt helemaal hyper van!! En als er al een baan wordt gevonden is het van 'Denk maar niet dat je dan per 1-12 kunt stoppen hoor!' Het enige leuke daar is het praten met anderen en de koffie/thee. Positiviteit Bij mij is dat er zeker niet bij op- dit moment!!

Ciao

Re: Re: De Werkacademie. Terug naar de kinderclub

N.a.v. uw bericht in de forum discussielijst van PEL het volgende:

Zolang uw partner IOAW heeft, geldt ook voor u de verplichting om te solliciteren en aangeboden "gangbare arbeid" te accepteren.
Zie de IOAW-info onder het bericht.
Heeft uw partner AOW, dan heedft deze recht op een toeslag als u op dat moment geen eigen inkomsten hebt. Zie de AOW-info onder uw bericht.
Advies is de Werkacademie per 1/12/08 de rug toe te keren.
M.i. bestaat er voor partners van AOW-ers, die jonger zijn dan 65 jaar, geen arbeidsverplichting. Mijn vermoeden is dat dit verandert voor partners van mensen die in 2015 voor het eerst AOW krijgen, maar zover is het nu nog niet.

secretaris PEL

IOAW-info:
Wat zijn mijn verplichtingen als ik een IOAW-uitkering heb?
Als u een IOAW-uitkering heeft, heeft u een aantal verplichtingen, bijvoorbeeld:

u probeert zo snel mogelijk weer werk te vinden. U heeft een sollicitatieplicht;
u accepteert aangeboden werk, ook als dat niet aansluit op uw opleiding en werkervaring;
u geeft wijzigingen in uw persoonlijke situatie door aan de sociale dienst als die van invloed kunnen zijn op uw uitkering.
Deze verplichtingen gelden ook voor uw partner als deze jonger dan 65 jaar is.

Niet nakomen verplichtingen IOAW
Als u uw verplichtingen niet nakomt, kan de gemeente geld terugvorderen en een maatregel opleggen. U betaalt het te veel ontvangen geld terug en u krijgt een maand of langer een lagere uitkering.

Bezwaar
U heeft altijd het recht om bezwaar te maken als u het niet eens bent met een beslissing van de gemeente. Bezwaar maken kan ook als u vindt dat u te lang op een beslissing moet wachten.

AOW-info:

AOW-toeslag
Is uw partner nog geen 65? Hij of zij krijgt nog geen AOW. Daarom ontvangt u een extra bedrag boven op uw AOW-pensioen. Dit extra bedrag heet een toeslag. Het kan zijn dat uw partner inkomsten heeft. Bijvoorbeeld omdat hij of zij werkt of vervroegd met pensioen is. Deze inkomsten trekt de SVB van de toeslag af.

Welke inkomsten gaan van uw toeslag af?

Loon en andere inkomsten uit arbeid. Deze inkomsten trekken wij gedeeltelijk van de toeslag af. De eerste € 200,25 van het maandsalaris trekken we niet af. Het salaris daarboven trekken we voor tweederde van uw toeslag af. Verdient uw partner meer dan € 1.211,01 per maand? Dan krijgt u geen toeslag meer.
Inkomsten in verband met arbeid, zoals een arbeidsongeschiktheidsuitkering of een vervroegd pensioen. Deze inkomsten trekken wij volledig van de toeslag af. Ontvangt uw partner bruto meer dan € 673,84 per maand? Dan krijgt u geen toeslag meer.
Welke inkomsten gaan niet van uw toeslag af?

Inkomsten uit vermogen, zoals rente of dividend trekken wij niet van de toeslag af.

Buiten Nederland gewoond of gewerkt?

Heeft uw partner buiten Nederland gewoond of gewerkt? Dan is hij of zij meestal niet verzekerd voor de AOW. Voor elk jaar dat uw partner niet verzekerd is, gaat er 2% van de toeslag af.

Toeslag vervalt in 2015