VERENIGING P.E.L. WEB FORUM

  Voor opmerkingen en discussie m.b.t. wonen, huren, huurtoeslag, huisjesmelkers, kamerbewoning, kraken, volkshuisvesting, woningzoekenden-problemen, uitkeringen (m.n. de bijstand en de bijzondere bijstand), re-integratiebureau's, regelingen voor minima, additionele werkgelegenheid zoals v.m. ID/WIW-banen, sociale activering en werken met behoud van uitkering, loondispensatie ed., lokale belastingen zoals de OZB, Afvalstoffenheffing, Waterschap ed, kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en andere PEL-onderwerpen.

VERENIGING P.E.L. WEB FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
Reïntegratie en (gevolgen i.v.m.) Sociale Zaken

Hallo Allemaal,

Ook ik ben via een reïntegratiebedrijf "te werk gesteld" bij WorkstaR dat behoort bij FourstaR B.V.

Aangezien ik woningdeler ben, krijgen mijn medebewoner en ik van Sociale Zaken een samenwonendenuitkering.

Nu was mij verteld dat ik een fulltime baan zou krijgen en dat ik evenveel zou gaan verdienen dan dat onze samenwonendenuitkering bedraagt.

Dit blijkt niet zo te zijn: personen afkomstig uit Leeuwarden krijgen een contract voor 6 maanden voor 24 of 32 uur, personen afkomstig uit andere gemeenten (zoals bijv. Smallingerland) krijgen een contract voor 40 uur !?!?!?

De reiskosten voor het gemak buiten beschouwing latend (daar is immers voor niet-Leeuwarders nog een klein voordeeltje uit te behalen), komt het erop neer dat Leeuwarders nog steeds voor een aanvulling naar Sociale Zaken moeten.

Volgens mij ontgaat mij hier iets. Belastingtechnisch voordeeltje? Terwijl Gemeente Leeuwarden al financiële steun moet vragen i.v.m. aanvullende uitkeringen in het kader van de WWB of heb ik dat verkeerd begrepen (zie gemeentesite www.leeuwarden.nl)?

Enfin, er schijnt wel meer turbulentie te zijn of op korte termijn te komen aangaande deze "verkapte manier van werkverschaffing" zoals dit volgens mij zou moeten heten.

Zouden wij zo goedkoper zijn dan Polen?

Re: Reïntegratie en (gevolgen i.v.m.) Sociale Zaken

Waarom zou Leeuwarden mensen uit Smallingerland een (gesubsidieerde?) baan aanbieden? Overigens zou het best kunnen dat Smallingerland daar hun eigen mensen iets aanbiedt voor 40 uren. Wil je dat zeker weten, bel dan de gemeente Smallingerland gewoon op.
Het is inderdaad ongelukkig dat Leeuwarden iets aanbiedt waarbij je nog steeds niet uit de bijstand bent. Qua geld schiet je zo dus niets op, want loon + bijstand is dan gewoon even hoog als de bijstand... De besparing voor Leeuwarden is gewoon het stukje geld wat de soos niet hoeft te betalen. En... de soos houdt via de aanvullende bijstand nog steeds "greep" op je en kan doen en laten wat ze wil. M.a.w.: ze houden de "macht"... Ik weet niet hoeveel de soos nog bijpast, maar als jij of je partner een klein bijbaantje zouden vinden, waren jullie wellicht van de soos af. Hoewel ik snap dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is.

secretaris PEL