VERENIGING P.E.L. WEB FORUM

  Voor opmerkingen en discussie m.b.t. wonen, huren, huurtoeslag, huisjesmelkers, kamerbewoning, kraken, volkshuisvesting, woningzoekenden-problemen, uitkeringen (m.n. de bijstand en de bijzondere bijstand), re-integratiebureau's, regelingen voor minima, additionele werkgelegenheid zoals v.m. ID/WIW-banen, sociale activering en werken met behoud van uitkering, loondispensatie ed., lokale belastingen zoals de OZB, Afvalstoffenheffing, Waterschap ed, kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en andere PEL-onderwerpen.

VERENIGING P.E.L. WEB FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
Ergenis woningbouwvereniging

Geachte secretaris,

Ik weet niet zo goed waar ik met mijn verhaal terecht kan, dus doe ik het maar via deze manier. De woningbouwvereniging is begonnen met een soort dwangbeleid om de huurders het leven behoorlijk ziek te maken. Als eerste kreeg ik een brief met de mededeling dat ik een maand extra huur moet betalen, omdat ik volgens hun betalingssysteem een maand achterloop. Het GKB betaald dus de huur voor mij rond de 15e van de maand en nu verplichten ze ons om dit voor de 1e van de maand te gaan betalen. Ik betaal huur van de maand in dezelfde maand en zij willen dat ik dus een maand vooruit ga betalen. Ik moet dus in mei voor de maand juni gaan betalen en dan voor 1 juni. Ik vind dit persoonlijk een belachelijke regeling en vroeg mij af of ik hier ook bezwaar tegen aan kan tekenen, want in de desbetreffende brief van hun was dit maar heel gewoon en moeten we maar gewoon eventjes regelen.

En dan het volgende, wat te maken heeft met betrekking tot tuinonderhoud. Ik woon hier nu straks al vier jaar en kreeg deze woning met een tuin die wel leek op een stukje wildernis...zoveel onkruid. Het stond wel een meter hoog. Ik heb dit geaccepteerd en heb er een hoop werk aan gehad om dit helemaal te herstellen. Dit zelfde geld ook voor mijn buurvrouw en om haar wil ik dit graag weten. Zij kreeg laatst een dreigbrief met de mededeling dat zij voor 5 juni aanstaande haar tuin moest gaan doen, want anders zouden er andere maatregelen genomen worden. En meer werdt er niet geschreven. Mag de woningbouwvereniging dit afdwingen?

Graag zou ik hierover een antwoord willen ontvangen, want ik heb het gevoel dat het hier niet bij zal blijven....en dat ze straks nog meer dingen van ons gaan eisen, zoals verplicht de ramen laten lappen door een erkend schoonmaakbedrijf. Ik noem maar een zijstraat.

Met vriendelijke groet
Tessa Siemensma

Re: Ergenis woningbouwvereniging

Citaat:"Ik betaal huur van de maand in dezelfde maand en zij willen dat ik dus een maand vooruit ga betalen. Ik moet dus in mei voor de maand juni gaan betalen en dan voor 1 juni."
Reactie: Formeel klopt het wat ze schrijven. De maand juni moet voor 1 juni worden betaald zodat deze 1 juni door hen is ontvangen. Ik zou een betalingsregeling voorstellen, b.v. door voor te stellen elke maand iets extra te betalen, zodat na een x aantal maanden de achterstand is ingehaald. Daarna moet niet meer op de 15e betaald worden, want dan zou men per de 15e al de huur van de maand daarop zijn betaald en dat hoeft nu ook weer niet. Datum daarna b.v. verschuiven naar ongeveer 23,24e van de maand. Leg het probleem ook voor aan het GKB en laat hen de brief zien. Stel het liefst samen met de GKB een regeling voor aan de corporatie.

De tuin van de buren: Men behoort behalve zijn woning ook de bijbehorende tuin behoorlijk te onderhouden, maar over wat behoorlijk onderhouden is in de praktijk: daar kan men van mening over verschillen.
Houd men niet van tuinonderhoud, richt dan de tuin "makkelijk" in met veel bestrating en wat gras en bv. een paar struikjes of plantenbakken.

Citaat: "ik heb het gevoel dat het hier niet bij zal blijven....en dat ze straks nog meer dingen van ons gaan eisen, zoals verplicht de ramen laten lappen door een erkend schoonmaakbedrijf. Ik noem maar een zijstraat.
Reactie: Dit kan NIET omdat dit een niet-overeengekomen servicekostenpost is, die niet in het huurcontract staat.

secretaris PEL

Re: Ergenis woningbouwvereniging

Hartstikke bedankt voor de informatie en heb er ondertussen ook al bij het GKB neergelegt. Die zullen er werk van maken, want ik ben uiteraard niet de enigste met het probleem. Op zich vind ik het niet fair, want mijn ervaring bij huur-opzegging en bedrijven in het algemeen, dat het een eeuwigheid duurt dat je de vooruit betaalde huur weer terug krijgt en zij ondertussen lekker de rente trekken. En blijf van mening dat je pas achteraf betaald voor de gebruikte diensten en niet vooraf, maar dat blijkt dus waarschijnlijk in de geschiedenis boeken thuis te horen. Maar alsnog bedankt voor de informatie...ik weet nu waar ik aan toe ben

Re: Ergenis woningbouwvereniging

Als je gaat verhuizen betaal je gewoon de huur tot de einddatum van het huurcontract. Loopt dat b.v. 31 oktober af, dan betaal je eind september de maand oktober en dan natuurlijk niets meer. Eind oktober betalen voor november is dan onzin, want in november huur je die woning niet meer.
En eerst de dienst "wonen" leveren en dan betalen? Helaas is dat niet zo bij het huren van een huis.

secretaris PEL