VERENIGING P.E.L. WEB FORUM

  Voor opmerkingen en discussie m.b.t. wonen, huren, huurtoeslag, huisjesmelkers, kamerbewoning, kraken, volkshuisvesting, woningzoekenden-problemen, uitkeringen (m.n. de bijstand en de bijzondere bijstand), re-integratiebureau's, regelingen voor minima, additionele werkgelegenheid zoals v.m. ID/WIW-banen, sociale activering en werken met behoud van uitkering, loondispensatie ed., lokale belastingen zoals de OZB, Afvalstoffenheffing, Waterschap ed, kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en andere PEL-onderwerpen.

VERENIGING P.E.L. WEB FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
Armoede in Heechterp/Schieringen? Ingezonden door Jan Post

De landelijke kranten brachten het groot. Leeuwarden stond met drie wijken in de armoede toptien.
Daar is dan al weer heel wat over af gestreden en gediscussieerd.
toen mij nogmaals het landelijk dagblad met de statistiekjes in handen kwam bleek tot mijn verbazing niet de Vrijheidswijk bovenaan te staan, maar Heechterp./Schieringen.
De verantwoordelijke Wethouder, Sluiter reageerde meteen op, let op, de Vrijheidswijk west.
Terwijl er normaal nooit actuele cijfers beschikbaar zijn, werd de wijk die nog in herstructurering is, alles in de schoenen geschoven.
De situatie in Heechterp werd dus zo veel mogelijk vermeden.
De vraag is waaarom. Voor Heechterp konden geen soortgelijke smoezen worden verzonnen als de door ons ontmaskerde smoezen over de Vrijheiswijk.
Want de herstructurering in Heechterp is voor 1998 geëindigd.
en wat wordt ons altijd verteld: dat herstructurering dé oplossing is om een wijk in de vaart (vraat0 der volkeren op te stuwen.
Dat blijkt dus al sinds 9 jaar niet het geval geweest te zijn.
Negen jaar later is de toestand erger dan daarvoor. In eerdere statistieken kwam de wijk niet voor. (of is dit voor de eerste keer dat zo'n publikatie naar buiten komt?)
Er is een conclusie mogelijk: herstructureren helpt geen zier.
Eeerder tegenovergesteld; ondanks het opgeleukte aanzich is het voor de bewoners slechter geworden.
en bedenk dan daar bij, dat de huurquote door de opwaardering groter is geworden en dus zwaarder op de beurs van de bewoners drukt.
Daar zou wel eens een wetmatigheid in kunnen zitten: door herstructurering raken de bewoners verder in het slop. ( slop: een plaats waar vroeger de minstvemogenden woonden)
De herstructurering die op dit moment bij mij door de wijk raast, en die ik op de voet volg, zal ook al geen andere gevolgen hebben.
Het gaat in geen gevallen om de mensen. Het gaat om de statistieken, en ook daar valt, zo blijkt hier in Leeuwarden heel wat op af te dingen.
Er wordt geinvesteerd in stenen en niet in mensen.
Zoals in de Vrijheidswijk Oost, waar het bouwbedrijf Jorritsma het leeuwenaandeel verzorgt , en er aan verdient.
bouwbedrijf Jorritsma, dat is toch van Annemarie en Gerlof? Die vrouw die burgemeester is in Almere!
Stenen lonen blijkbaar. Investeren in mensen blijft er sterk bij achter. Het armoede aanbod van een werkakademie zal ook niemand werkelijk uit het slop halen, zolang
er zo weing vakatures in dit gewest zijn
Jan Post.




--------------------------------------------------------------------------------