VERENIGING P.E.L. WEB FORUM

  Voor opmerkingen en discussie m.b.t. wonen, huren, huurtoeslag, huisjesmelkers, kamerbewoning, kraken, volkshuisvesting, woningzoekenden-problemen, uitkeringen (m.n. de bijstand en de bijzondere bijstand), re-integratiebureau's, regelingen voor minima, additionele werkgelegenheid zoals v.m. ID/WIW-banen, sociale activering en werken met behoud van uitkering, loondispensatie ed., lokale belastingen zoals de OZB, Afvalstoffenheffing, Waterschap ed, kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en andere PEL-onderwerpen.

VERENIGING P.E.L. WEB FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
Bijstand versus werken tegen minimum loon

Wie kan mij helder uitleggen wat het verschil is tussen bijstand en een 6 maanden contract voor 32 uur werken tegen het minimum loon. Wat zijn de voor/nadelen ervan.Met name voor de alleenstaande ouder.

Re: Bijstand versus werken tegen minimum loon

De netto uitkering voor een eenoudergezin is EUR 1033,85/mnd per 1/7/2006. Het wettelijk minimumloon is netto ongeveer hetzelfde als de gezinsbijstand. Die bedraagt per 1/7/2006 EUR 1148,72/mnd. Beide bedragen exclusief de vakantiegeld-opbouw. Bij 32 uur per week werken zal het netto weinig uitmaken; dat minimumloon en de bijstand voor een eenoudergezin. Punt is echter dat bij de Wet werk en Bijstand men verplicht wordt om alle gangbare arbeid aan te nemen, op straffe van een korting voor x maanden op de uitkering.
Verder punt kan soms zijn: is eventueel noodzakelijke kinderopvang goed geregeld?

secr. PEL

Re: Bijstand versus werken tegen minimum loon

Via een nevenbedrijf van mijn reintergratie bureau word er voor 32 uur per week een bedrag van 1029,? bruto per maand geboden. dit kan toch zeker niet kloppen dan krijg ik 58,12 minder als bij de wwb en dan moeten er nog premie`s af.Waar kan ik mijn papieren laten controleren.en waar kan ik heen met mijn vragen over het minimabeleid nu ik niet meer bij de soos zit.heb ik nog steeds recht op het Wees actief pakket en/of andere regelingen.

Re: Bijstand versus werken tegen minimum loon

anita

Dec 13th, 2006 - 2:28 AM Re: Bijstand versus werken tegen minimum loon

Via een nevenbedrijf van mijn reintergratie bureau word er voor 32 uur per week een bedrag van 1029,? bruto per maand geboden. dit kan toch zeker niet kloppen dan krijg ik 58,12 minder als bij de wwb en dan moeten er nog premie`s af.

[Reactie: Bij 32 uur per week zou het m.i. eerder 1029 NETTO per maand moeten zijn. De bijstand voor een eenoudergezin is netto 1033,85. Aan de ene kant spreek je over een bruto loon, aan de andere kant over 58,12 minder dan de WWB, wat netto is. Het nettoloon zou dan zijn 1033,85 min 58,12 is 975,73??
OF: gaat het hier om minimum-JEUGD-lonen?? Want dan
verandert het hele verhaal, omdat die lager zijn dan het wettelijk minimumloon.]


Waar kan ik mijn papieren laten controleren.en waar kan ik heen met mijn vragen over het minimabeleid nu ik niet meer bij de soos zit.heb ik nog steeds recht op het Wees actief pakket en/of andere regelingen.

[REACTIE: Wellicht plaatselijke afdeling vakbond of wellicht lokale organisatie voor mensen met bijstand of juridisch loket. Het Wees actief pakket ken ik niet, want dat is iets wat per gemeente weer anders is. Je eigen gemeente hoort die vraag te kunnen beantwoorden. Zij hebben daar ooit de spelregels voor vastgesteld. Of anders weer: wellicht een lokale belangenorganisatie. Het is voor ons onmogelijk om de regelingen van alle gemeenten in Nederland iop bijstandsgebied te kennen, laat staan bij te houden, alleen landelijke regelingen en de regelingen hier ter plaatse. secretaris PEL]

Re: Bijstand versus werken tegen minimum loon

ik heb 911 per maand werk 32 uur bij workstar als je onder t minimum zit kan je gewoon wees actief pakket halen en ook kwijtscheldingen aanvragen omdat ik moeder ben krijg ik ook de kindertoeslagen...