VERENIGING P.E.L. WEB FORUM

  Voor opmerkingen en discussie m.b.t. wonen, huren, huurtoeslag, huisjesmelkers, kamerbewoning, kraken, volkshuisvesting, woningzoekenden-problemen, uitkeringen (m.n. de bijstand en de bijzondere bijstand), re-integratiebureau's, regelingen voor minima, additionele werkgelegenheid zoals v.m. ID/WIW-banen, sociale activering en werken met behoud van uitkering, loondispensatie ed., lokale belastingen zoals de OZB, Afvalstoffenheffing, Waterschap ed, kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en andere PEL-onderwerpen.

VERENIGING P.E.L. WEB FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
Sloopflats Mariniersespel

Mijn zoon heeft begin dit jaar een beganegrond flat gehuurd op het mariniersespel 8, hij wist dat het een sloopflat betrof, maar door omstandigheden moest hij wel een woning aanvaarden.
De verhuurder is akkoord, maar ik heb begrepen dat zoon er eind 2004 eruit moet wegens sloop van die flat.
Als de verhuurder akkoord is gegaan met het verhuren, welke rechten kan mijn zoon op een andere woning hebben?
Zelf ben ik in die woning geweest, het lijkt me een erg degelijke woning waar met opknappen wel het een en ander kan verbeteren.
De kelder dient wel watervrij gemaakt te worden, ze kunnen die nu niet gebruiken wegens water overlast.
Wat kan mijn zoon doen als de verhuurder een duurder alternatief aan biedt die door mijn zoon niet kan worden betaald?
Is de gemeente met de verhuurder al overeenstemming berijkt met de definitieve sloop van het pand?

Groeten van Weerman

Re: Sloopflats Mariniersespel

Allereerst moet gekeken worden naar het huurcontract. Het gaat in dit geval vermoedelijk om een tijdelijk 'saneringscontract' zonder recht op een aanbod tot herhuisvesting. Uw zoon moet zich snel laten inschrijven bij zowel Woonbedrijf Regio Noord als bij Nieuw Wonen Friesland en dan zo vaak als mogelijk reageren op het woningaanbod in de LC en op internet van beide corporaties. (Vaak reageren beinvloedt de rangorde voor een woning in combinatie met de inschrijfdatum.) Bij ons weten is nog geen sloopvergunning aangevraagd voor de splitlevel 5-hoog aan de Mariniersespel, maar als deze wordt aangevraagd, moeten (helaas) B. en W. sloopvergunning afgeven.
Zijn er onduidelijkheden, dan is het beste dat uw zoon ons even belt op 058-2671636 voor het maken van een afspraak, waarbij hij dan ook even het huurcontract mee moet nemen.

secretaris P.E.L.

Re: Sloopflats Mariniersespel

Kleine aanvulling: sinds oktober 2003 is het niet meer mogelijk om je in te schrijven bij de woonbedrijven.

Het initiatief is sindsdien volledig bij de huurder gelegd, die moet zelf reageren op het aanbod van de corporaties in de Leeuwarder Courant of op internet.

Toewijzing gebeurt aan degene die het vaakst op een aangeboden woning heeft gereageerd, dus in dit geval met een tijdelijk contract zonder herhuisvestingsrechten kan de zoon daar niet snel genoeg mee beginnen.

(in de aanbod-advertenties werd als datum dat het contract zou eindigen 1 juni of 1 juli van dit jaar aangehouden, de bewoners zitten dus in zekere zin al in 'extra tijd' waarvan niet duidelijk is hoe lang die nog zal duren)

Re: Sloopflats Mariniersespel

Aanvulling op de aanvulling:

die advertenties van de corporaties staan altijd op ZATERDAG in de Leeuwarder Courant en je moet vóór de daaropvolgende woensdag reageren.

Re: Sloopflats Mariniersespel

Inschrijven als woningzoekende is nog steeds nodig, alleen heet dat nu 'registreren' en gaat het wat makkelijker dan eerst:

a. WBC CHF (w.o. vm. Patrimonium en BWL): Bon uit krant knippen en opsturen of via internet. Bij de eesrte reactie kennen zij een registratienummer toe. Gebruik dat de volgende keren, anders begin je steeds weer ónderaan'in systeem. Systeem loopt op inschrijfdatum (wachttijd) en aantal reacties. De combinatie van die twee bepaalt of je de woning krijgt.

b. Nieuw Wonen Friesland: Geen bonnen in krant, wel het aanbod. Eerst registreren via hun website www.wonenwaarjewilt.nl Geen internet: Registreer jezelf via 058-2334111 of ga naar hun klantencentrum, Marshallweg 9. Ook hier geldt min of meer hetzelfde systeem: De combinatie van wachttijd (registratiedatum!) en aantal keren dat je reageert, bepaalt de volgorde op de wachtlijst. Of beter gezegd: Per aangeboden woning ontstaat a.h.v. de reacties elke keer even een ad-hoc wachtlijstje voor die woning.

N.B.: Via een van de bestuursleden van de Holding (Corporatie Holding Friesland) gehoord: Voor hun huizen in Lw. nu gemiddeld 83 (!!) reacties per aangeboden woning! Het is heel slecht qua woningen, dus z.s.m. zorgen voor dat registratienummer, bij BEIDE systemen.

Re: Sloopflats Mariniersespel

Over de S5 en S12 flat aan Mariniersespel en aan de Jan Evenhuisstraat nog het volgende: Hoorde dat sloop weer met half jaar is uitgesteld. Zou 1/7/04 worden, maar wordt nu 1/1/2005. Nieuwbouwplan al voor vierde keer gewijzigd; lees: Versoberd... Flats maar laten staan en inpassen in nieuwe plannen dacht ik zo, bv. via 'upgrading renovatie' waarbij je bv. het uiterlijk ook aanpakt. Bv. een witte pleisterlaag aanbrengen. Ooit hele mooie voorbeelden gezien in toenmalige blad van de NWR. (Nationale Woning Raad, nu samen met NCIW gefuseerd tot Aedes)