VERENIGING P.E.L. WEB FORUM

  Voor opmerkingen en discussie m.b.t. wonen, huren, huurtoeslag, huisjesmelkers, kamerbewoning, kraken, volkshuisvesting, woningzoekenden-problemen, uitkeringen (m.n. de bijstand en de bijzondere bijstand), re-integratiebureau's, regelingen voor minima, additionele werkgelegenheid zoals v.m. ID/WIW-banen, sociale activering en werken met behoud van uitkering, loondispensatie ed., lokale belastingen zoals de OZB, Afvalstoffenheffing, Waterschap ed, kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en andere PEL-onderwerpen.

VERENIGING P.E.L. WEB FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
BEW

Hoe zit dat nu met die wet ter bevordering van het eigen woningbezit? Is deze er nu voor om de minder draagkrachtige aan een eigen woning te helpen, of is deze er om het inkomen uit arbeid te bevorderen? Laten we voorop stellen dat een ieder de kans heeft om in aanraking te komen met een uitkering van de Abw. Gezien de inkomensnorm voor aanspraak op deze subsidieregeling gaat het hier om de categorie minimumloners. Vaak zijn dit de groep uitkeringtrekkers, mensen met een tijdelijke baan of studenten. Ik heb eens even gekeken hoeveel de maximale hypotheekverstrekking kan zijn bij een inkomen van f 36.000 voor een echtpaar. Bij gebruikmaking van de BEW komt deze op een maximale hypotheekverstrekking van f 191.924. Nu zit ik daar niet om te springen want dat is voor mij toch onbetaalbaar! Nee, ik heb een woning op het oog van f 139.000 kk. Natuurlijk niet in de randstad want daar liggen de prijzen veel hoger. Het is een woning uit 1922 in Friesland. Een gerenoveerde woning (eengezinswoning). Volgens de berekening van de BEW krijg ik over een hypotheekverstrekking van f 155.680 (dit is inclusief kk) een subsidie van f 322,-/ maand. Buiten het feit om of ik deze maandelijkse netto lasten wel kan betalen, is mijn grotere zorg of ik hier niet bezig ben om mijzelf uit de Abw te kopen? De wet Bevordering Eigenwoningbezit heeft een aantal criteria waar ik aan moet voldoen! Zo moet ik een hypotheek nemen die aflost zonder risico. De rente over de hypotheek moet vastgesteld worden over 15 jaren en ik moet na 30 jaar 60% van mijn hypotheek hebben afgelost. Op deze manier doe ik dus aan vermogenaanwas. De Abw kent ook een criteria voor de verstrekking van deze bijstand. Het vrijgelaten vermogen is vastgesteld (gezin) op f 20.600 met een extra van f 15.000 uit eigen woningbezit. Ik mag dus in totaal over een eigen vermogen beschikken van f 35.600. Nu is toevallig de woning die ik op het oog heb mijn huurwoning. De WBC wil deze aan mij verkopen voor 70% van de taxatiewaarde. Dit is volgens de norm van de BEW toegestaan. Eigenlijk is de marktwaarde dus f 198.571. Het verschil tussen de eigenlijke taxatiewaarde en de verkoopprijs is dus f 42.891. Ik heb bij aanvang van mijn koop dus al een overwaarde die boven het vrijgelaten vermogen komt! Nu zit ik in de situatie dat ik onregelmatig loon uit arbeid weet te verkrijgen. Ik doe mijn best hiervoor maar dit lukt niet altijd! Het kan zo zijn dat ik volgend jaar weer een volledige baan heb zonder afhankelijk te zijn van de Abw. Het jaar daarna is voor mij nog gissen! Krijg ik nu te maken met de invordering Abw als ik opnieuw een bijstandsuitkering aan moet vragen? Ben ik dan niet dom bezig om mijn eigen huurwoning te kopen?