VERENIGING P.E.L. WEB FORUM

  Voor opmerkingen en discussie m.b.t. wonen, huren, huurtoeslag, huisjesmelkers, kamerbewoning, kraken, volkshuisvesting, woningzoekenden-problemen, uitkeringen (m.n. de bijstand en de bijzondere bijstand), re-integratiebureau's, regelingen voor minima, additionele werkgelegenheid zoals v.m. ID/WIW-banen, sociale activering en werken met behoud van uitkering, loondispensatie ed., lokale belastingen zoals de OZB, Afvalstoffenheffing, Waterschap ed, kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en andere PEL-onderwerpen.

VERENIGING P.E.L. WEB FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
Verslag avond PEL over Participatiewet

AVOND PEL OVER PARTICIPATIEWET: MENSEN SCHRIKKEN VAN DE VERSLECHTERINGEN BIJ DE BIJSTANDSUITKERINGEN…

Voorlichting van kant van de overheid totaal onvoldoende

Dat bleek op dinsdagavond 11 november 2014 toen PEL een avond hield over de komende Participatiewet die de huidige Wet Werk en Bijstand en (deels) nog enige wetten gaat vervangen. Dit onder het motto: Rechteloos bij de soos?!
Het zijn vooral de mensen in de bijstand en (deels) mensen met WAJONG en soms ook AOW-ers die hier mee te maken krijgen in 2015.
Besloten werd de programma-volgorde om te keren: eerst de presentatie over de Participatiewet en daarna een verhaal door advocaat Ad Speksnijder. Dick Faber, bestuurslid PEL, was avondvoorzitter.
Om 20.00 uur, bij aanvang van de avond, waren in totaal 51 mensen aanwezig. De eersten kwamen al om vijf voor half acht binnen.
De presentatie van de hoofdzaken uit de Participatiewet:
Tijdens deze presentatie [link invoegen] door voorzitter PEL, Pyt van der Galiën, konden korte vragen gesteld worden.

Bij de WSW verdwijnen op termijn 2 van de drie banen en eentje komt terug als "beschut werk" waarbij niet 120% WML (Wettelijk Minimum Loon) maar 100% WML wordt betaald.
Bestaande WSW-ers behouden hun baan, maar het wordt een soort sterfhuis constructie doordat wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd mensen uit de WSW gaan.
De kostendelersnorm geeft ook aanleiding tot vragen. Deze geldt zowel bij de bijstand als bij de AOW. Hierdoor komen sommigen op een forse inkomensachteruitgang.
N.B. We beschikken over het complete schema wat betreft de kostendelersnorm, incl. alle details, dus vragen hierover via ons Klachtenspreekuur zijn te beantwoorden in specifieke situaties.
Het gaat even over de Sociale Wijkteams. De avondvoorzitter merkt op dat deze een indicerende functie hebben (ook wat betreft het armoedebeleid) en aan die wijkteams worden ook medewerkers van Sociale Zaken toegevoegd. Al eerder is van diverse kanten uitgesproken dat men zich zorgen maakt over de privacy nu zoveel organisaties gegevens gaan uitwisselen. Ook is schimmig of er al eens een nieuw privacyreglement is, want het oude Amaryllis-reglement uit 2011 werkte in de praktijk niet goed, omdat veel te vaak van een uitzonderingsartikel gebruik werd gemaakt zoals ons al een aantal jaren terug werd gemeld. Hierover hebben wij een “signaal” afgegeven aan het College Bescherming Persoonsgegevens. (Raadpleeg hun website over wat zij verstaan onder “een signaal”)
De verlaging van de bijstandsuitkeringen van eenoudergezinnen, die voortaan alleenstaanden met een of meer minderjarige kinderen worden genoemd, is ernstig: van 90% van de gezinsnorm in de bijstand tot 70% gezinsbijstand, even hoog als de bijstand voor alleenstaanden. Bepaalde toeslagen voor hen worden weliswaar verhoogd, maar dit kan de inkomensachteruitgang maar deels opvangen: de FNV schat per saldo de achteruitgang op 40 euro schoon/maand. Voor eenoudergezinnen die op 31/12 in de bijstand zitten, is er een overgangsregeling: voor hen gaat deze achteruitgang in op 1 juli 2015 en niet op 1 januari 2015. Maar het blijft uitstel van executie.
“Verkeerd” gedrag en uiterlijk kunnen straks ook leiden tot een korting op de bijstandsuitkering, waarop de vraag kwam of dit geen discriminatie is… Ook hier kan de willekeur van de ambtenaar met wie je van doen hebt, een grote rol spelen.
Ernstig zijn ook de draconische “maatregelen”(lees: korting op de bijstand) die de soos kan nemen bij zowat alles wat in hun ogen fout is gedaan door de uitkeringsgerechtigde: het niet houden aan de verplichtingen: 1 maand helemaal geen uitkering, bij herhaling: 3 maanden lang geen uitkering… Dat je dan al je huis bent uitgezet en forse schulden hebt gemaakt, interesseert de soos niet…
De Tegenprestatie: Leeuwarden is verplicht om een Verordening te maken, maar had deze Verordening wel vol uitzonderingen kunnen zetten, maar uiteraard is dat niet gebeurd. Dit betekent dat bijna iedereen in de bijstand zonder loon verplicht 260 uur/jaar onbetaald werk moet verrichten. Verplicht werken zonder loon op straffe van verlies van de bijstandsuitkering noemen wij dwangarbeid. Deze praktijken leiden nu al op grote schaal tot arbeidsmarktverdringing: als een werkgever iemand in loondienst ontslaat en een half jaar wacht, kan hij daarna daarvoor in de plaats iemand neerzetten die niets kost en door de gemeente is gestuurd. In sommige gevallen wordt de gemeente daar zelfs beter van: de werkgever (zoals bijv. het postsorteercentrum in Zwolle) betaalt het minimumloon aan de gemeente en de gemeente Leeuwarden stuurt iemand die daar staat te werken “met behoud van uitkering”… (Dat gebeurde vorig jaar zo tegen de kerst) Dan maak je winst als gemeente, vooral als het een alleenstaande bijstandsgerechtigde is, die immers de laagste bijstandsuitkering heeft…
Pyt van der Galiën noemt als voorbeeld “Haagse Harry”, de schoonmaker die bij de reinigin