VERENIGING P.E.L. WEB FORUM

  Voor opmerkingen en discussie m.b.t. wonen, huren, huurtoeslag, huisjesmelkers, kamerbewoning, kraken, volkshuisvesting, woningzoekenden-problemen, uitkeringen (m.n. de bijstand en de bijzondere bijstand), re-integratiebureau's, regelingen voor minima, additionele werkgelegenheid zoals v.m. ID/WIW-banen, sociale activering en werken met behoud van uitkering, loondispensatie ed., lokale belastingen zoals de OZB, Afvalstoffenheffing, Waterschap ed, kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en andere PEL-onderwerpen.

VERENIGING P.E.L. WEB FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
Automatische kwijtschelding afgeschaft ?

Is de automatische kwijtschelding gemeentelijke heffingen afgeschaft ? Kreeg ik vorig jaar nog wel maar krijg nu een vette rekening en kan opnieuw de kwijtscheldings formulieren in vullen. pppfffff

Re: Automatische kwijtschelding afgeschaft ?

lwd girl
Is de automatische kwijtschelding gemeentelijke heffingen afgeschaft ? Kreeg ik vorig jaar nog wel maar krijg nu een vette rekening en kan opnieuw de kwijtscheldings formulieren in vullen. pppfffff


REACTIE: de gemeente voert dit niet meer zelf uit maar krijgt zijn gegevens van het zgn. Inlichtingenbureau. Die schrijven:

http://www.inlichtingenbureau.nl/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=562

Geautomatiseerde kwijtscheldingstoets

Minder administratieve lasten, dat wil toch iedereen?
Jaarlijks doen veel mensen bij hun gemeente het verzoek om kwijtschelding van gemeentebelastingen. Als de kwijtschelding wordt toegewezen, kan dat burgers honderden euro's per jaar schelen. Zodoende is deze kwijtschelding een belangrijke manier om armoede terug te dringen.

Geautomatiseerde toetsing
Nadat het eerste jaar handmatig kwijtschelding is aangevraagd en verleend, kan het Inlichtingenbureau jaarlijks een verlenging van deze aanvraag geautomatiseerd toetsen.Hiermee verminderen de administratieve lasten van gemeenten en burgers. Het Inlichtingenbureau biedt deze mogelijkheid met de zogeheten geautomatiseerde kwijtscheldingstoets voor gemeenten en waterschappen.

Achtergrondinformatie
Uit het overheidsprogramma ‘Administratieve Lasten Burgers’ is het project ‘Automatische kwijtschelding gemeentelijke belastingen’ voortgevloeid. Bij dit project zijn een aantal gemeenten, de ministeries van SZW en BZK, de VNG en het Inlichtingenbureau betrokken.
BZK heeft in april 2010 een brief uitgedaan waarzin zij gemeenten oproept gebruik te maken van de geautomatiseerde kwijtscheldingstoets:
Brief BZK, april 2010

Voorwaarden
Iemand heeft recht op kwijtschelding van gemeentebelastingen als het inkomen en vermogen onder een bepaalde grens valt. Het Inlichtingenbureau toetst of dit het geval is door gegevens uit te wisselen het UWV, de Rijksdienst voor wegverkeer en de Belastingdienst.
Er gelden een paar voorwaarden voor geautomatiseerde toetsing, namelijk:
- In het voorgaande jaar heeft betrokkene verzocht om kwijtschelding;
- In het voorgaande jaar had betrokkene recht op kwijtschelding;
- Betrokkene heeft toestemming gegeven voor geautomatiseerde toetsing.

OPMERKING: dan moet dat wel zijn gevraagd: toestemming geven voor iets wat niet gevraagd wordt kan niet...

Burger behoudt recht zelf aanvraag te doen
De geautomatiseerde toets wijst niemand af voor recht op kwijtschelding. Er wordt alleen getoetst wie sowieso in aanmerking komt. In alle andere gevallen kunnen mensen altijd zelf een aanvraag voor kwijtschelding doen bij de gemeente.

DEZE VRAAG IS BEDOELD VOOR DE GEMEENTEN:

Wanneer kan ik de geautomatiseerde toets kwijtschelding laten uitvoeren door het Inlichtingenbureau?

Wanneer kan ik de geautomatiseerde toets kwijtschelding laten uitvoeren door het Inlichtingenbureau?
Het Inlichtingenbureau kan jaarlijks voor u toetsen of u kwijtschelding van gemeentebelastingen voor cliënten moet voortzetten. Hiervoor kun u in oktober, november en/of december een bestand aanleveren met huishoudens, die dat jaar recht hadden op kwijtschelding van gemeentelijke heffingen. Een maand later ontvangt u een rapportage met daarin de huishoudens waarvoor automatisch (ambtshalve) het recht op kwijtschelding kan worden verlengd. Van de overige huishoudens ziet u welke gegevens een belemmering vormen voor automatische verlenging van het recht op kwijtschelding. Met deze gegevens kunt u uw cliënt informeren over de uitkomst van de toets. Blijkt uit uw eigen informatie dat de belemmering die het Inlichtingenbureau constateert het recht op kwijtschelding niet in de weg staat, dan kunt u alsnog besluiten het recht op kwijtschelding automatisch te verlengen. Elke burger kan ten alle tijden een aanvraag indienen die u vervolgens handmatig beoordeelt.


Re: Automatische kwijtschelding afgeschaft ?

Deze informatie was mij al bekent en ik heb dit bureau toestemming gegeven en mijn situatie is niet veranderd. Toch moet ik het nu weer zelf aanvragen..pfff Hoezo de lasten voor burgers verminderen,echt niet.

Re: Automatische kwijtschelding afgeschaft ?

lwd girl
Deze informatie was mij al bekent en ik heb dit bureau toestemming gegeven en mijn situatie is niet veranderd. Toch moet ik het nu weer zelf aanvragen..pfff Hoezo de lasten voor burgers verminderen,echt niet.


Als de situatie niet is veranderd, hebben wij geen verklaring voor het feit dat je geen automatische kwijtschelding krijgt. De gemeente bellen en vragen wat dat Inlichtingenbureau aan Leeuwarden doorgaf, lijkt het enige te zijn wat er op zit. En wat betreft de lasten voor de burgers: door de opeenstapeling van maatregelen zoals bijstand NETTO omlaag, 350 euro eigen risico ziektekosten, laagste belastingschif inkomstenbelasting veel hoger enz. gaan de lasten fors omhoog. De opvolgende kabinetten zien we langzamerhand als "Resident Evil". De film had daarvoor oplossingen, wij helaas niet... Hoe roeien we het neo-liberale virus uit, dat is de vraag...