VERENIGING P.E.L. WEB FORUM

  Voor opmerkingen en discussie m.b.t. wonen, huren, huurtoeslag, huisjesmelkers, kamerbewoning, kraken, volkshuisvesting, woningzoekenden-problemen, uitkeringen (m.n. de bijstand en de bijzondere bijstand), re-integratiebureau's, regelingen voor minima, additionele werkgelegenheid zoals v.m. ID/WIW-banen, sociale activering en werken met behoud van uitkering, loondispensatie ed., lokale belastingen zoals de OZB, Afvalstoffenheffing, Waterschap ed, kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en andere PEL-onderwerpen.

VERENIGING P.E.L. WEB FORUM
Start a New Topic 
Author
Comment
LEEUWARDER COURANT GEEFT VALSE VOORLICHTING ZORGTOESLAG


LEEUWARDER COURANT GEEFT VALSE VOORLICHTING ZORGTOESLAG
EN ZAAIT NODELOZE ONRUST ONDER MET NAME OUDERE HUISEIGENAREN

Oudere huiseigenaren die lang geleden een huisje kochten, losten in die tijd nog gewoon hun hypotheek af. Daardoor stijgt het eigen vermogen in de woning en diversen zullen wellicht hun hele hypotheek afgelost hebben. De LC beweert nu dat er in 2013 om zorgtoeslag te krijgen, ook een vermogensgrens is ingesteld, wat juist is, maar dat het eigen vermogen in de woning daar ook toe wordt gerekend. Dat laatste is PERTINENT ONJUIST! Zie hieronder het briefje aan de redactie en een stuk van de website van www.rijksoverheid.nl over de zorgtoeslag 2013:

Onderstaand briefje verzonden naar de Leeuwarder Courant. Maar denk maar niet dat ze ook maar iets rectificeren...Dat doe je uiteraard niet want het bericht komt weg bij het PEL en niet bijv. hun geliefde PvdA of CDA of VVD...



Leeuwarden, 28/12/2012

Geachte redactie,

in uw artikel in de LC van 28/12/2012 "Genot wordt duurder" staat onder het kopje "Toeslagen" een fout.
U stelt dat in 2013 voor de zorgtoeslag(toekenning) het vermogen ("ook het eigen huis") meetelt.
Het is pertinent onjuist dat het vermogen in de eigen woning ook meetelt als vermogen.
Vooral ouderen met een eigen huisje grotendeels afgelost, maar met niet al te veel spaargeld en inkomsten, zouden hierdoor ten onrechte kunnen denken dat zij geen recht meer hebben op zorgtoeslag.
Zou u dit s.v.p. kunnen rectificeren?

Met vriendelijke groet,



secretaris ver. PEL

Zie m.n. onderstaande link.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/zorgtoeslag/kan_ik_zorgtoeslag_krijgen/hoogte_van_mijn_vermogen/hoogte_van_mijn_vermogen

Hoogte van mijn vermogen
Hoogte van mijn vermogen
Lees voor

Hebt u of heeft uw partner vermogen, zoals spaargeld of beleggingen? Als dat bedrag te hoog is, kunt u vanaf 2013 geen zorgtoeslag meer krijgen. Vermogen van kinderen telt niet mee.

Zie ook: Hoeveel vermogen mag ik hebben?
Wat is mijn vermogen?

Tot uw vermogen hoort onder meer spaargeld, schenkingen, beleggingen en een vakantiehuis. De waarde van uw eigen woning telt niet mee. Het gaat om uw vermogen op 1 januari 2013.
Te veel vermogen? Stop uw toeslag

Hebt u op 1 januari 2013 te veel vermogen? Dan hebt u voor het hele jaar geen recht op zorgtoeslag. U moet voor het hele jaar de toeslag stoppen.

Is uw vermogen op 1 januari 2013 gedaald onder de vrijstellingsgrens? Dan kunt u voor het hele jaar weer zorgtoeslag aanvragen.
Ik heb niet het hele jaar een partner

Hebt u maar voor een deel van het jaar een partner? Dan telt het vermogen van deze partner niet mee.
Tel maatschappelijke beleggingen en beleggingen in durfkapitaal mee

Als u aangifte inkomstenbelasting doet, kunt u vrijstellingen krijgen voor maatschappelijke beleggingen en beleggingen in durfkapitaal. Maar voor de zorgtoeslag gelden deze vrijstellingen niet. Tel uw maatschappelijke beleggingen en beleggingen in durfkapitaal dus mee als vermogen.
Ook van www.belastingdienst.nl:
Vermogen en geen recht op zorgtoeslag

Hebt u of heeft uw partner vermogen, zoals spaargeld en beleggingen? U hebt geen recht op zorgtoeslag voor 2013 als uw vermogen op 1 januari 2013 groter was dan:

€ 101.139 voor een alleenstaande
€ 122.278 voor partners

Vermogen en geen recht op zorgtoeslag

Hebt u of heeft uw partner vermogen, zoals spaargeld en beleggingen? U hebt geen recht op zorgtoeslag voor 2013 als uw vermogen op 1 januari 2013 groter was dan:

€ 101.139 voor een alleenstaande
€ 122.278 voor partners

Vermogen en geen recht op zorgtoeslag

Hebt u of heeft uw partner vermogen, zoals spaargeld en beleggingen? U hebt geen recht op zorgtoeslag voor 2013 als uw vermogen op 1 januari 2013 groter was dan:

€ 101.139 voor een alleenstaande
€ 122.278 voor partners